BODHGAYA - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Lotte en Gijs - WaarBenJij.nu BODHGAYA - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Lotte en Gijs - WaarBenJij.nu

BODHGAYA

Door: Lotte en Gijs

Blijf op de hoogte en volg Lotte en Gijs

26 Januari 2009 | India, Vāranāsi

Lieve allemaal,

We blijven het zeggen "bedankt voor alle reacties". Wat reageert iedereen leuk! Dat is zo ontzettend fijn om terug te lezen.

We zijn weer terug in Varanasi na een uitstapje naar het kleine pelgrimsdorp Bodhgaya. Vanuit Varanasi reizen we aankomende woensdag verder richting Raipur.Hier worden we na een treinreis van 16 uur opgehaald door mensen van het jongensinternaat, ons eerste project wat we gaan bezoeken.

Maar eerst wat over Bodhgaya.....


BODHGAYA

Op aanraden van Janneke en Anneke hebben we vanuit het drukke Varanasi een uitstapje gemaakt naar het Boeddhistische plattelandsdorpje Bodhgaya. Hier heeft ons aller-Boeddha het stadium van verlichting bereikt. Tijdens de treinreis ernaar toe raakten we in gesprek met Karma, een vrouw geboren in Tibet, opgegroeid in India en nu woonachtig in Italië. Ze vertelt ons dat, voor haar, Boeddhisme geen religie is maar een filosofie waarnaar ze streeft te leven. Wanneer ze erover vertelt, wordt ons steeds duidelijker dat de Boeddhistische filosofie eigenlijk basisprincipes zijn waarnaar iedereen (naar mijn mening) zou moeten streven. Karma's belangrijkste punt is: "probeer altijd mensen te helpen en als dat niet lukt, doe hen dan in ieder geval geen kwaad." We zijn het in onze trein-coupe met elkaar eens dat dit lang niet altijd makkelijk is. "Het helpt om je te bedenken dat iedereen in een vorig leven je broer of zus kan zijn geweest" geeft Karma nog als raad mee. Hmmm, dat klinkt als een handig hulpmiddel en ik neem me gelijk voor om vanaf nu iedereen ook zo te behandelen.

Nog geen tien minuten later stappen we uit onze trein en scheld ik al weer boos op een bedelaar die mijn arm niet los wil laten. " In je vorig leven kan hij..." probeert Gijs nog.

Het lijkt makkelijker dan het is...

Het beloofde rustige Bodhgaya blijkt een drukte van belang. Ik zou graag een wijziging in het reisadvies willen geven. " Bodhgaya, een rustig pelgrimsdorpje met uitzondering van de maand januari wanneer wereldwijd alle pelgrims zich hier verzamelen en het stervens druk is." Maar een mooie ervaring is het wel tussen alle Boeddhistische monniken. Iedereen loopt er alleen rond met mondkapjes omdat het ontzettend stoffig is. Wij vinden het onzin en overdreven. De volgende ochtend worden we wakker en hoesten en rochelen alsof we al 10 jaar een pakje zware shag per dag roken. Toch maar een sjaal voor de mond vandaag.

Hoe druk het ook is: Bodhgaya is prachtig door de indrukwekkende tempels. We raken in gesprek met een Tibetaanse monnik in de tuin rondom de Mahabodi tempel. We praten over hoe zijn leven eruit ziet, over verlichting bereiken en over dat het belangrijk is om te accepteren hoe dingen lopen. Geïnspireerd en met honger naar meer Boeddhistische filosofie besluiten we 's avonds naar een Dharma Talk te gaan. Aangekomen bij de prachtig verlichtte Thai Monastery worden we in stilte (er is een retraite aan de gang) naar een ruimte geleid. Ongeveer 20 mensen zitten in (halve) lotus positie op de grond. Wij gaan er bij zitten en wachten af. Ik moet nu vast tot rust komen maar heb na 10 minuten al kramp in mijn been. Heeft niemand hier nu moeite mee? Gelukkig zie ik Gijs naast me ook met een vermoeid gezicht aan zijn linkerbeen sjorren. Er volgt een lezing over compassion, love, kindness en balance. Niet zweverig maar prachtige basis wijsheden waarnaar ik hoop ooit te kunnen leven.

Maar naast al deze mooie momenten blijkt Bodhgaya niet onze plek. We vinden nauwelijks aansluiting bij andere reizigers die voornamelijk klieken met hun eigen meditatie- of retraite-groepje. We raken in gesprek met een andere reiziger die vertelt dat hij hier tot april blijft. Wanneer Gijs vraagt wat hij allemaal gaat doen hier, is zijn antwoord: "Onder een boom zitten". We lachen beide beleefd: " leuk..."

Het is ons duidelijk, de meeste mensen zijn op deze prachtige plek om zichzelf te ontdekken. Wij besluiten weer weg te gaan: om India te ontdekken!

Liefs


Weer een news-flash:
-De eerste keer in een nachttrein hebben we overleefd (van Agra naar Varanasi). Nadat Lotte de trein was ingevlucht (voor de meneer die haar de zegelring had aangeboden) moesten we door een oerwoud van snurkende en en rochelende hoofden en ongewassen benen en tenen onze weg naar onze bedden vinden. Deze zijn duidelijk gemaakt voor Indiase mensen. Je kan je voorstellen hoe we erbij lagen....
-Ook hebben we onze eerste yoga cursus gevolgd van twee uur. De mevrouw van de yoga zei dat ik (Gijs) het maar rustig aan moest doen en dat heb ik dan ook maar gedaan. Niet willende dat ik de volgende dag niets meer zou kunnen. Het ging me nog aardig af. De kracht oefeningen zelfs redelijk goed, maar voeten in je nek, hielen op je hoofd, dat ging echt te ver.

  • 26 Januari 2009 - 08:13

    Lione:

    Gaaf zeg!

    Ik lees jullie verhalen met plezier!!

    Liefs Lione

  • 26 Januari 2009 - 08:18

    Nienke:

    Wow, die ontzettend grote Boeddha! Gaaf! Ziet er mooi uit, jammer dat het zo druk was. En inderdaad Gijs, behandel iedereen zoals je je zusje zou behandelen ;)!

    XXX nien

  • 26 Januari 2009 - 09:29

    De Erdkampjes:

    Wat een leuke verhalen zijn het toch! Ik hoor het al je kan alleen naar dat plaatsje wanneer je toch al een doorgewinterde roker bent;) Kijk uit naar het volgende berichtje.

    Puck, Raoul en Youki
    en de paps en mams van deze leuke kinderen!

  • 26 Januari 2009 - 09:30

    Irene:

    Leuk om jullie avonturen te lezen en een indruk te krijgen van het land. Zeker de foto's helpen daarin enorm. Bizar om het hele verlichtingsideaal te lezen zeker net na de hele omadramatiek. Liefs,Irene

  • 26 Januari 2009 - 09:43

    Pedro:

    Gijs als mijn broer? Haha, alleen de Zeeuwse roots komen overeen... ;) Maar Lotte als zusje, dat lijkt me dan wel weer lachen, elke dag sarcastisch bedelaars afbekken, foei!

    Veel plezier en bedankt voor de prachtige foto's!

  • 26 Januari 2009 - 10:09

    Janneke:

    Wat jammer dat het zo tegenviel in Bodhgaya, ik wist niet dat het er zo druk kon zijn!!!
    Nu ik het terug lees herinner ik me wel ook van die saaie hippies die er rond aan het nietsen waren!! Sorry!!!

    Mooie foto's trouwens, fijn dat jullie je goed vermaken met zijn beiden!

  • 26 Januari 2009 - 12:14

    Janet:

    Superleuk berichtje weer.
    Ben heel benieuwd hoe het in het jongensinternaat is."Jongens" blijf genieten.
    Heel veel groetjes, Arie en Janet

  • 26 Januari 2009 - 13:14

    Janna:

    Oww, wat zullen jullie 7 jaar eerder aan stoflongentjes gaan sterven... ;) Maar nu even voor een optimistischere noot: ziet er goed uit en leuk om zo een beetje mee te mogen leven met jullie.

    Veel liefs

  • 26 Januari 2009 - 13:53

    Amy:

    Hee!! weer een leuk verhaal!!
    enne: LOT! kun jij wél de voetjes in de nek met de hielen tegen het hoofd?!
    x

  • 26 Januari 2009 - 16:43

    Bert:

    Zal zeker m'n zussen goed blijven doen.Leuk hè om wat yoga-dingetjes te doen.
    groet Bert.

  • 26 Januari 2009 - 17:32

    Mama:

    leuk om zoveel van jullie te horen. tot nu toe klinkt het allemaal nog leuk en zien jullie er nog goed uit. af en toe inderdaad ook een foto van jezelf plaatsen, ter controlle.
    denk eraan gijs dat je vroeger je zusje ook hondenvoer hebt laten eten dus of nu iedereen met die gelijke behandeling blij moet zijn....
    we kijken weer uit naar veel nieuws en foto,s...

    kusje voor allebei
    mama

  • 26 Januari 2009 - 17:51

    Mama:

    leuk om zoveel van jullie te horen. tot nu toe klinkt het allemaal nog leuk en zien jullie er nog goed uit. af en toe inderdaad ook een foto van jezelf plaatsen, ter controlle.
    denk eraan gijs dat je vroeger je zusje ook hondenvoer hebt laten eten dus of nu iedereen met die gelijke behandeling blij moet zijn....
    we kijken weer uit naar veel nieuws en foto,s...

    kusje voor allebei
    mama

  • 26 Januari 2009 - 19:45

    Agnes:

    Ik ga meteen mijn dochters dit verhaal laten lezen, zal ze leren om elkaar niet de steeds de hersens in te slaan:>) Thanks!!
    Vanaf nu doe ik met je mee Lotte en beter ik mijn leven, do no harm, (oops, I did it again...:>))
    Veel plezier nog!

  • 27 Januari 2009 - 10:38

    Ex Buuf Gerrie:

    Hallo groe lieverds,
    we blijven jullie volgen
    pas goed op jezelf
    dikke knuf Gerrie,Henry
    Sanne en Rick en Casper
    en Doerak

  • 27 Januari 2009 - 10:56

    Juliette B.:

    Prachtig geschreven, jullie verslagen. Het kost geen enkele moeite om met jullie mee te leven.
    Kinderen genieten van foto's en refereren nog wel eens naar 'die brandende vraag'(!) Jx

  • 28 Januari 2009 - 02:21

    Jacoline:

    hoi

    Hier in thailand kom je ook veel boediste tegen, maar de monniken mogen hier niet vrouwen aanraken. In de boottaxi enz. zijn ook plekken speciaal gereserveerd voor monniken waar vrouwen niet mogen zitten. Ben jij dat ook tegen gekomen? Je verhalen klinken in iedergeval super!

  • 28 Januari 2009 - 16:53

    Mien En The:

    gys en lotte heel veel plezier, en geniet van alle moois wat jullie nu allemaal meemaken.

    groetjes

  • 01 Februari 2009 - 12:45

    Jan:

    Goh wat een intressante visie. Heb vroeger m´n broers vaak verrot geslagen. Ik zie ze desondanks nog vaak. Zouden ze me als een zus uit een vorig leven beschouwen? Ben ook wel benieuwd hoe het zal zijn in een volgend leven (of zal ik dan de rekening moeten betalen :-()
    Zo te zien vermaken jullie je prima

  • 01 Februari 2009 - 14:54

    Gerda En Theo:

    Lotte en Gijs
    Wat geweldig dat jullie dit samen kunnen doen.
    Geniet ervan,dat doen wij ook van jullie berichten en foto's.
    groetjes van Theo en Gerda

  • 04 Februari 2009 - 01:46

    Annemiek:

    Geweldig!
    Alleen de foto,s zijn al indrukwekkend!
    Zoveel wijsheden en tips maken jullie steeds "rijker".
    Hoe is het eten?
    Wat zien jullie van de hygiene in het land?
    Veel succes en ontdekkingzin.

  • 08 Februari 2009 - 11:08

    Annemiek:

    Wat een leuke verhalen zeg en een prachtige foto's! Veel plezier en geniet ervan!
    Groetjes Rogier en Annemiek

  • 10 Februari 2009 - 17:26

    Bert:

    leuk dat Jan z'n lieve- heersbeestjesgevoel naar India wil doorstralen.Hij zal dus nooit premier worden van dat enorme land.Dat hij ons nog vaak ziet is dus pure angst. Vroeger kon je hem dus op z'n kop schijten en dan lachtte hij nog. Nu heeft hij dus een Mugabementaliteit.

  • 13 Februari 2009 - 18:54

    Bart (van Suus):

    Hallo,

    Van nu.nl en wellicht iets om uit te proberen... (of is dit jullie idee?)

    Nieuw in India: frisdrank gemaakt van koeienurine. Het drankje is in de laatste fase van de ontwikkeling en kan bijna gelanceerd worden.

  • 21 Februari 2009 - 17:34

    Loes S. Nijmegen:

    Hey Lotte en Gijs,

    Beter laat dan nooit! Ik heb jullie even moeten zoeken maar ik ben inmiddels bijgelezen! Ik ben erg benieuwd naar de projecten die jullie gaan doen.. Ik hoor het al, jullie komen terug als boeddhist..
    Eén waarschuwing: reizen is verslavend!
    Geniet ervan en succes met alles!
    Groetjes

  • 25 Februari 2009 - 12:55

    Kris :

    Haai Lotte en Gijs!

    Ik mis jullie verhalen alweer!!

    Snel meer... ja! ja! ja!? :P

    xx Kris

  • 03 Maart 2009 - 15:53

    Boukje:

    Mooie foto's en geweldige verhalen! Zo te horen genieten jullie volop. En wat een schrijftalent! Superleuk om te lezen...
    Blijg genieten! Ik kijk uit naar jullie volgende bericht.
    Liefs Boukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Vāranāsi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 December 2009

HET IS ZOVER...

23 Oktober 2009

EEN DAG BIJ GUESTHOUSE THE TARA'S

11 September 2009

DALAI LAMA

09 Juli 2009

NAAR NEPAL MET EEN MISSIE

03 Mei 2009

TRIBALS
Lotte en Gijs

Actief sinds 01 Jan. 2009
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 42275

Voorgaande reizen:

10 Januari 2009 - 28 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: