MAKAR SANKRANTI - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Lotte en Gijs - WaarBenJij.nu MAKAR SANKRANTI - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Lotte en Gijs - WaarBenJij.nu

MAKAR SANKRANTI

Door: Lotte en Gijs

Blijf op de hoogte en volg Lotte en Gijs

18 Januari 2009 | India, Vāranāsi

Lieve allemaal,

Allereerst: bedankt voor alle leuke reacties! Het is echt heel fijn om deze te lezen op onze weblog!

Op dit moment zijn we in Varanasi maar we willen graag wat vertellen over een paar dagen terug in Jaipur.

MAKAR SANKRANTI

Afgelopen woensdag, 14 januari, heel Jaipur was versierd en twee keer zo druk (en misschien kun je die "d" wel weglaten want je kon eigenlijk niet normaal over straat). Het is Makar Sankranti, een belangrijke Hindoestaanse feestdag hier die in het teken staat van....
... vliegeren!

We logeren bij de Singh familie. Een middenklasse Indiase familie die vijf kamertjes in hun huis verhuren. Een beetje beduusd zitten we 's middags in hun binnentuintje. Jaipur ingaan is geen optie. We hebben net een paar uur geslenterd maar er zijn iets te veel mensen op een iets te klein oppervlakte. We horen geroep vanaf het dak waar de hele familie Singh zit, of we boven komen zitten. Na een doolhof van trappen staan we tussen de familie in. Het is hier feest! We kunnen over half Jaipur heen kijken en echt ieder gezin staat op het dak te
vliegeren. Het is net of je in de Kite Runner zit maar dit is echt en geen film. Iedereen is even enthousiast vliegers aan het hooghouden: kleine snoezige meisjes, stoere jongetjes, en ja... ook alle volwassen mannen nemen het vliegeren uiterst serieus. Gijs wordt als eerste een vlieger in de handen geduwd. En het valt nog best tegen zonder en zuchtje wind. Hoe
makkelijk het lijkt (alle jongetjes van rond de tien jaar zijn werkelijk steengoed) Gijs bakt er niks van. Ook ik mag het proberen en wonder boven wonder houd ik de vlieger langer dan 5 minuten in de lucht! Wat er voor zorgt dat Gijs en Andrew (= Amerikaanse jongen die ook het dak op is gesleurd) opeens nieuwe energie hebben om het nog eens te proberen.

Naast de kalfjes en hondjes doe ik ook een poging om de jongste telg van de familie Singh in mijn tas te proppen, wat een schattig mannetje is dat! Hij is helemaal blij wanneer hij onze camera ziet en wil poseren onder zijn parasol. Ik maak foto's maar hij lijkt niet tevreden. Hij trekt aan mijn shirt en wil dat ik er bij kom zitten. De vreugde is groot wanneer hij ons samen terug ziet op het display van de camera!

We krijgen allemaal lekkere hapjes aangeboden en zelfs biertjes (er zijn vele gradaties in hoe streng de regels binnen een geloof worden gevolgd). Mama Singh laat onze cultuurshock verdwijnen en steelt onze harten. Voor het eerst voelt India als thuis.

Liefs


ps: nog wat nieuwtjes (in 60 seconden zeg maar)

- We hebben nu eindelijk een guesthouse met een douche en een matras op het bed! Dus geen geflodder met bakjes water uit een emmer scheppen om te jezelf te wassen en ook geen houten planken met een stukje schuimrubber erop.
- Wat je altijd leest is waar: je kunt hier niet normaal over straat als Westerling. Je wordt voortdurend nagestaard (mensen zijn daar heel ongegeneerd in), als je ergens een
minuut stil staat , staan er zo 10 Indiase mensen om je heen geplakt: iedereen roept zijn vragen in het Hindi en een iemand vertaalt dat steeds in het Engels voor ons.
- Meest gestelde vragen: "Zijn jullie getrouwd?" Aan Gijs: "Geef je je vrouw wel genoeg te eten?" "Wat vind je mooi aan India?" (Zeer suggestief, en waag het niet iets negatiefs te zeggen..) Antwoorden respectievelijk: ja, ja, de Taj Mahal
- Een Indiase man had het duidelijk op mij voorzien en ging zelfs zo ver dat hij mij zijn gouden zegelring aanbod (Wat??).
- Aanbod vriendelijk afgewezen en gevlucht.


  • 18 Januari 2009 - 08:42

    Peter:

    heyyyyyyyyyy,

    geweldig man ,
    heel veel succes en kijk uit naar het volgende bericht,

    groeten uit kikkerland

  • 18 Januari 2009 - 08:44

    Marjo & Jan:

    Fijn weer even iets van jullie te horen. Dat Gijs niet kan vliegeren wisten wij al wat langer (vakantie in st Michele en Grève, dacht ik) en een leuke zegelring is nooit weg maar je moet wel hard kunnen lopen denk ik ;-)
    Zo te lezen vermaken jullie je wel, al begonnen met vrijwilligerswerk?
    Veel liefs Marjo & Jan

  • 18 Januari 2009 - 08:45

    Agnes:

    Ha Lotte (en Gijs),

    Leuk om jullie belevenissen te lezen, je schrijft zo goed Lotte, dat ik het zó voor me zie. Ben ik ook een beetje op reis, heerlijk.... Dat logeren zonder douche en fatsoenlijk matras hebben we hier in het Westen ook hoor, ze noemen dat hier kamperen geloof ik, en er zijn zelfs mensen die dat vrijwillig doen:>)
    En wat leuk te horen dat jullie getoruwd zijn!:>)
    Veel goeds! Liefs van Agnes


  • 18 Januari 2009 - 08:50

    Jorien:

    HAH! de eerste die reageert! (wat hebben jullie veel berichtjes!!!!)

    leuk om zo te lezen zeg! ben benieuwd of het ongeveer is zoals ik omschreef, of dat je eigenlijk toch iets heel anders had verwacht..? haha, en went het kont-vegen met je hand al? of hoef je dat nog niet te doen? :)
    heel veel liefs!
    en op elke lastige vraag van besnorde mannen gewoon dom kijken en een beetje met je hoofd wiebelen, hehe

  • 18 Januari 2009 - 08:50

    Jorien:

    oh shit, toch niet de eerste...

  • 18 Januari 2009 - 09:06

    Luuk:

    "Aan Gijs: 'Geef je je vrouw wel genoeg te eten?'"

    Ik moest lachen.

    Goed te lezen bericht trouwens! Maar ik zou wel wat meer foto's willen zien.

    Ajuus,
    Luuk

  • 18 Januari 2009 - 09:07

    Anke:

    Heej Lotte,

    Dat vliegeren klinkt echt wel als een heel mooie ervaring! Ik moest inderdaad meteen aan 'the kite runner' denken.
    Succes met de Indiase mannen! Ik kijk uit naar jullie volgende berichtje...

    xx Anke

  • 18 Januari 2009 - 10:39

    Mir(jam):

    Hi hi!

    Dikke party daar. Leuk man! Leuk beschreven ook. Ben benieuwd naar de verdere avonturen.

    groeten Mir (die met die andere Mir)


  • 18 Januari 2009 - 11:29

    Mirjam:

    He Lotte en Gijs,
    Moet een heel gaaf gezicht zijn geweest. Heb je nog foto's gemaakt van de mensenmassa?
    Je kan leuk schrijven Lotte, grappig om zo met jullie mee te mogen 'reizen'.
    groetjes en tot de volgende keer!
    Mirjam

  • 18 Januari 2009 - 12:09

    Marianne:

    Hey Lotte en Gijs,

    Wat leuk weer iets van jullie te horen! Misschien kunnen wij hier in Nederland ook een nationale feest-vlieger-dag inlassen, het waait hier toch voortdurend en een dagje vrij erbij is nooit mis! (daarnaast heeft Gijs dan nog even een extra reden om te oefenen ;)) Leuk om jullie belevenissen zo te volgen, kijk nu alweer uit naar het volgende bericht! Veel liefs M.

  • 18 Januari 2009 - 13:10

    Lidy Cappetti-Bonger:

    Wat een ervaring. Pas goed op jezelf. Veel succes en groetjes van Lidy.

  • 18 Januari 2009 - 13:43

    Anneke:

    Heej!!!

    Leuk berichtje weer. En leuk om wat foto's van jullie en het bijzondere India te zien.
    Hoop dat jullie ook in Varanasi een leuke tijd hebben en dat het niet al te vies is!! Toen ik er was waren de straten echt niet om aan te zien en de koeien stront niet te ontwijken namelijk!!

    Dikke kus Anneke

  • 18 Januari 2009 - 14:11

    Elske:

    Ik vind het geweldig!

  • 18 Januari 2009 - 17:21

    Bert:

    Hoi Gijs. Dat van die vliegers is eigenlijk niet jouw fout. Je vader kon het ook al niet, maar had lang haar en liep op blote voeten.
    Wij (gien en ik) zouden geen vragen krijgen, of ik m'n vrouw goed te eten geef. Niet teveel hardlopen dus.
    Alles goeds gewenst Bertje

  • 18 Januari 2009 - 17:30

    Bert:

    Hoi Lotte, blij dat jij bij m'n neefje ben. Eet a.u.b. veel curry (met rechts) want anders zit die jongen al snel in de laagste kaste. Lieve groet dikke BERT

  • 18 Januari 2009 - 20:22

    Oma:

    Lieve Lotte en Gijs,
    Leuk om hier te lezen (en te zien) hoe het met jullie gaat. Het lijkt mij een hele belevenis. Hopelijk hoor ik gauw weer wat van jullie.
    groetjes uit Altforst,van oma.

  • 18 Januari 2009 - 21:55

    Puck:

    Klinkt alsof jullie je prima vermaken.. Fototoestel was een ware cultuurshock denk ik voor dat kleine poppetje.. Fijne reis nog! Groetjes uit elburg van ons allemaal:
    Jack & Anne
    Raoul, Youki en Puck

  • 19 Januari 2009 - 06:29

    Mark:

    Hee Gijs & Lotte,

    Zoals een echte 'Mark' betaamd, is het laatste bezoekje erbij ingeschoten... Maar vanuit Nijmegen-City: heel veel plezier in Varanasi en alle volgende stadjes, dorpjes en natuurlijk met alle bijbehorende avonturen!

    P.s. De (nederlandse) koffie staat -volgend jaar- weer klaar ;-)

    Mark

  • 19 Januari 2009 - 07:25

    Janna:

    Ow, wat klinkt dat allemaal sprookjesachtig (op het schuimrubber en het waterige emmertje na dan)! Zorg maar goed voor elkaar, meneer en mevrouw India..

    Liefs

  • 19 Januari 2009 - 08:41

    Janet:

    Hoi Lotte en Gijs.
    Leuk berichtje,Lotte je hebt echt schrijf-talent.

    Wat moet dat een "JESS-GEVOEL" geweest zijn, toen die vlieger in de lucht bleef.

    Fijn dat jullie al zo snel zo'n lieve familie tegen komen.

    Wat die man met de zegelring betreft, het is maar goed dat je geen demonstratie buikdansen hebt weggegeven.

    Jongens vanuit Horssen heel veel groetjes, en geniet ervan.
    Arie en Janet

  • 19 Januari 2009 - 11:34

    Paulien:

    Hee Lotte & Gijs,

    wat leuk om jullie verhaal bij te houden! Vooral fijn dat jullie je een beetje thuisvoelen.
    Ik ben benieuwd naar vervolg!

    Liefs Paulien

  • 19 Januari 2009 - 12:43

    Jack&anna:

    Het moet een overweldigende indruk op jullie maken. Alles is immers nieuw en anders. Doe het kalm aan want wennen aan het klimaat en omgeving kosten veel tijd dan je denkt. kun je eten wat de pot schaft of moet je nog goed opletten?

    Groeten uit een koud en nat vaderland

  • 19 Januari 2009 - 13:09

    Hannie:

    Hoi Lotte en Gijs,
    Heb net jullie site doorgekregen van m´n zus.
    Natuurlijk meteen jullie verhalen tot nu toe gelezen. Erg leuk om dit
    op deze manier te volgen.
    Ga dit ook zeker de rest van het jaar doen.
    ps. volgende week zijn we in Nederland en gaan we stamppot eten bij je moeder Lotte.

    Geniet van alle indrukken en tot de volgende keer.

    Groetjes van Jan en Hannie, Spanje

  • 19 Januari 2009 - 14:13

    Veerle:

    Wat leuk om meteen al een feestdag mee te maken!
    En ik ben blij dat jullie je al een beetje thuis voelen in India.

    Veel plezier in Varanasi!

    Liefs,
    Veerle

  • 19 Januari 2009 - 14:47

    Nienke:

    Wow, ziet er idd echt net uit zoals bij de vliegeraar! Wat super leuk dat die familie jullie heeft uitgenodigd. Zo beleef je tenminste echt zo'n feestdag als de indiers doen. Enne die rode dingen (hoe heten ze ookal weer....) staan jullie goed hoor!

    Liefs nien

    Enne, vragen ze niet ook aan jou of je je man wel genoeg te eten geeft, Lotte? ;)


  • 20 Januari 2009 - 00:58

    Annemiek:

    He die Lotte en Gijs,
    Vanuit de nachtdienst zit ik je weblog te bekijken. Erg leuk om te lezen en de foto 's te zien!Ik vind het erg knap wat jullie doen en probeer jullie via deze weg te volgen.Ik geloof niet dat Anne, Nienke of Bram dit ooit gaan doen. Hier op de afdeling is een collega vorig jaar in india geweest. Zij vond het zeer indrukwekkend maar vooral ook vies en primitief.Zeker ook in de ziekenhuizen daar, hoewel ze wel weer intensive care's hebben.Met soms erg moderne monitors.Dat is dan wel weer apart. Ik wens jullie heel veel ondernemingszin en succes!!

  • 20 Januari 2009 - 17:01

    Marloes Vd Berg:

    Haj Lotte en Gijs!
    Mama had vanmiddag jullie site van jullie mam gekregen! Erg leuk hoor!!:)Zo kan ik jullie reis een beetje volgen!
    Al leuke dingen meegemaakt las ik. Lotte, leuk dat de vlieger even in de lucht bleef! Vrouwen power haha!!

    Ik blijf jullie volgen op de site! Heel veel plezier!!

    Groetjes Marloes

  • 20 Januari 2009 - 19:35

    Riet Adams:

    Ha Lotte en Gijs,

    Ik heb straks het adres van deze site van je moeder gekregen.Ik kan me voorstellen dat jullie ogen tekort komen om alle indrukken te verwerken.Ik heb in 1999 de rondreis gemaakt door Noord India en op plaatsen geweest waar jullie nu ook zijn.Heel leuk om zo weer een stukje met jullie mee te reizen .

  • 22 Januari 2009 - 14:13

    Maartje Van Der Aa:

    Hoi Lotte en Gijs,

    Ik zit helemaal te smullen achter mijn computer. Wat zullen jullie genieten! Hoezo, een hotelkamer met douche??? Heerlijk toch, dat gespetter met een emmer water boven een gat in de grond.
    Heel veel liefs vanuit het centrum van de griepgolf, Maartje

  • 25 Januari 2009 - 13:41

    Janneke:

    Dat vroegen ze nou nooit aan Tim, krijgt je vrouw wel genoeg te eten....

    Ga zo door met posten, superleuk!

  • 20 Februari 2009 - 15:42

    Marjo En Chien:

    vrijdag 20 febr.
    bert en chien zijn bij ons( jan en marjo)
    gaan straks samen uit-eten. leuk om jullie zo te volgen, neem voor ons ook maar zo,n jongetje mee(of meisje)
    niet voor chien,die heeft nog genoeg thuis.
    blijf gezond en zorg goed voor elkaar!!!!
    dikke kussen van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Vāranāsi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 December 2009

HET IS ZOVER...

23 Oktober 2009

EEN DAG BIJ GUESTHOUSE THE TARA'S

11 September 2009

DALAI LAMA

09 Juli 2009

NAAR NEPAL MET EEN MISSIE

03 Mei 2009

TRIBALS
Lotte en Gijs

Actief sinds 01 Jan. 2009
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 42276

Voorgaande reizen:

10 Januari 2009 - 28 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: