KANYA GURUKUL - Reisverslag uit Puri, India van Lotte en Gijs - WaarBenJij.nu KANYA GURUKUL - Reisverslag uit Puri, India van Lotte en Gijs - WaarBenJij.nu

KANYA GURUKUL

Door: Lotte en Gijs

Blijf op de hoogte en volg Lotte en Gijs

04 Maart 2009 | India, Puri

Lieve allemaal,

Op dit moment zitten we heerlijk lui in Puri, een plaatsje aan de Bengaalse zee. Even uitrusten en terugblikken op een hele bijzondere maand in Paikmal. Waar we dachten te gaan werken op een jongensinternaat. Het bleek het bijbehorende (net opgestarte) meisjes internaat te worden, Kanya Gurukul. Hier zitten sinds 8 maanden, 13 meisjes van 11 jaar.

KANYA GURUKUL

Het lijkt al weer een een hele tijd geleden dat we het terrein kwamen oprijden van Kanya Gurukul. Dertien meisjes in uniform staan op ons te wachten. Heel groot het woord “Welcome” van bloemetjes in het zand. Een gezongen mantra in het Hindi. We krijgen bloemen kettingen om onze nek, een tikka op ons voorhoofd (een stip van rood poeder gemengd met water en een rijstkorrel erop). De meisjes kijken met verlegen, zenuwachtige blikken naar ons. De eerste twee witte mensen die ze ooit in hun leven hebben gezien (ik zou er ook bang van worden). En wij kijken met verlegen, zenuwachtige blikken terug.

Na een paar dagen het leven op Kanya Gurukul te hebben bestudeerd starten we met onze dagelijkse Engelse lessen. De meisjes zitten op lege cement-zakjes op de grond, wij zitten ervoor op een stoel. Wanneer ze de beurt krijgen, staan ze op en gaan pas weer zitten als wij daar toestemming voor geven. Een gemiddelde docent in Nederland zou een moord doen voor zulke leerlingen. Antwoorden op vragen worden bijna gefluisterd, het liefst met hun hoofd verscholen achter hun Engelse boekje.

Langzaam, heel langzaam, beginnen de meisjes (maar ook wij zelf) te veranderen. Er wordt harder gesproken, gelachen om onze grapjes, ze willen allemaal de beurt om iets te zeggen. Als we niet gelijk om 09:00 uur bij het schoolbord staan, komen Reeta en Preeti (de twee brutaalste) naar onze kamer gelopen “ English class??”. Ook buiten de lessen om krijgen we steeds meer contact met de meiden. We leren ze badmintonnen en bereiden samen een 3 daags festival voor.

Naast de lessen, zit ik het liefst in de keuken (een zandvloer met een rieten overkapping) te kletsen en te roddelen met Mina (de kokkin), Josoda en Puspa (leraressen) en Naanee (de oudste zus van het hoofd van de Gurukul). “Wat, zijn jullie niet getrouwd?” “Als jullie gaan trouwen, bij wie z’n familie gaan jullie dan wonen? Die van jouw of die van Gijs?” “Welke crème gebruik je om zo wit te blijven?” “ Wat zien jouw muggenbulten er gek uit (redactie: moedervlekken). Ondertussen leren Josoda en Naanee me hoe ik chapatti moet maken (oke, ze zijn vierkant, maar het is chapatti). De 23-jarige Puspa leert me liefdesliedjes in het Hindi en ik leer haar liefdesliedjes in het Engels.

Het is ongelofelijk hoe snel je went aan het leven hier (en ook het leven hier aan onze aanwezigheid). Na twee weken worden de vrouwen in de keuken ook wat vrijer richting Gijs. We zitten iedere avond met z’n allen in de keuken. De chapatti’s die ik elke avond maak zijn nu rond. We spelen kaartspelletjes nadat al het werk is gedaan. En de meiden nemen dingen van ons over. Er zijn nu dus 13 meisjes van 11 jaar in India die “hoppa” roepen wanneer ze een opdracht af hebben en een vissenhoofd kunnen na doen (wangen naar binnen zuigen, grote ogen opzetten, oké, niet al onze invloed is goed). En als na vier weken het afscheid dichterbij komt, beseffen we dat we eigenlijk het liefst hier zouden willen blijven.

Het enige waar we niet aan wennen is het eten. Het is lekker, het is prima, maar het is alleen maar rijst, groente en chapatti. We vallen alle twee ontzettend af. Mina en Naanee proberen ons bij te voeren. Naast een ontbijt (rijstepap) krijgen we 3 warme maaltijden per dag (rijst, rijst en uhm rijst). Ik probeer ze uitleggen dat ik in Nederland wel eens een hele zak chips leeg eet en aan hoeveel rijst dat gelijk staat wat betreft calorieën. Het is voor mij niet mogelijk om aan te komen op rijst en groente. Maar ze begrijpen er niks van, ik eet de hele dag maar val toch af. Ze vermoeden een worm.

En dan, na een maand, het afscheid. Weer de bloemen-kettingen, weer de tikka. Maar nu zingen de meiden OldMacDonald, ze doen de buikdans-moves die ze van me geleerd hebben. Mina, die alleen Oriya spreekt, heeft voor de gelegenheid 3 Engelse woorden geleerd “CANCEL TRAIN TICKET”. Puspa heeft tranen in haar ogen staan (en wij ook). We stappen weer in dezelfde jeep als waar we mee aankwamen. Nog een laatste keer kijken we naar Kanya Gurukul en zien 13 meisjes uitgelaten zwaaien… terwijl ze en vissenhoofd trekken…

Liefs


Facts:
- We hebben in Paikmal mogen genieten van een 3-daags festival, georganiseerd om de Gurukul te promoten. Er zouden 5000 mensen komen (het waren er 300). Lotte werd in een sari gehesen (en in een veelte strak bovenstukje geperst) en Gijs is een Indiase versie van de skinny jeans (en met skinny bedoelen we heel erg skinny).
- Onze badkamer hebben we gedeeld met een goudkleurige kikker en 2 lizards (keurige elke dag aanwezig).
- Onze kamer hebben we gedeeld met een dikke vieze bruine pad, die trouw elke keer nadat we hem eruit hadden geveegd, weer ‘s nachts naar binnen kwam en achter Gijs’ backpack ging zitten.
- Lotte is haar angst voor insecten kwijt (en weer blijkt: “exposure helpt”) en drukt rustig met blote vingertjes een sprinkhaan of tor plat.
- En nee, dit is niet erg Boeddhistisch (maar wel lekker).
- Niemand hoeft zich zorgen te maken want we komen weer aan in Puri, met dank aan alle taartjes, kokosnoten en lassi’s (yoghurt drankjes).

Namaste






  • 04 Maart 2009 - 09:02

    Suus:

    Hee!

    Wat leuk om weer wat van jullie te horen. Hebben die meisje behalve Old McDonald ook nog andere nuttige Engelse dingen geleerd?
    Ben blij dat jullie het naar jullie zin hebben daar.

    xx Suus

  • 04 Maart 2009 - 09:18

    Marloes Van Den Berg:

    Hajj Lotte en Gijs!
    Leuk om weer een berichtje van jullie te lezen! Fijn dat alles goed gaat!
    Hoe kunnen jullie nu nog meer afvallen, jullie waren al van die magere latten ;)!
    Veel plezier in Puri!
    Doeggx Mloes

  • 04 Maart 2009 - 09:20

    Joni:

    Hoi Lotte en Gijs!

    Ik ben blij dat 'het vissenhoofd' de wereld verovert. Goed werk, ik ben trots op jullie!

    xx Joni

  • 04 Maart 2009 - 09:25

    Elske:

    Geniaal allemaal!

    Mochten jullie in Puri een jongeman met een snor ontmoeten die in een restaurantje aan de meest toeristische straat werkt ontmoeten, die Babuli heet. Doe hem dan de groeten van Elske.

    De kans is klein, maar wie weet.

    Liefs!

  • 04 Maart 2009 - 09:31

    Janna:

    Wow, wat een andere leventje zo!
    Ziet er goed uit..

    Kus,
    Janna.

  • 04 Maart 2009 - 09:36

    Marleen:

    Hoi Lotte en Gijs,

    Wat gaaf zeg wat jullie daar allemaal doen! Klinkt zweverig, maar denk echt dat zulke dingen een verrijking geven van het leven. 13 dankbare jonge meisjes les geven en met hen een band opbouwen. Helaas alleen daarna het afscheid... Kan me goed voorstellen dat dat niet leuk is op zo'n moment.
    Grappig te lezen dat exposure echt werkt bij insectenangst ;). Moet ik toch ook eens naar India gaan...
    Marianne en ik hebben inmiddels de chocoladefondue uit de doos gehaald en een keer gebruikt. We konden het niet over ons hart verkrijgen er een laag stof op te laten komen ;). Natuurlijk miste we daarbij de eigenaresse van de chocoladefondue.. Dus bereid je maar vast voor, in 2010 weer snel een chocoladefondue met z'n 3en, dus over te weinig wegen hoef je je geen zorgen te maken ;).
    Verder hier in Nederland alles goed, alles z'n gangetje. Ben nog steeds aan het werk in Utrecht. Naast testonderzoek geef ik nu ook wat behandelingen (heb erg leuke cliënten), doe ik intakes en ga ik een groep geven met een collega. Erg leuk allemaal. Marianne heeft haar eindgesprek van de scriptie gehad (shit, bedenk me nu dat ik haar helemaal vergeten ben te smsen/bellen..), dus die is als het goed is ook klaar :)!
    Ik wens jullie nog heel veel succes en plezier bij dit mooie avontuur in India. Geniet ervan en ik wacht met smart op jullie nieuwe verhalen ;)!

    Liefs Marleen

  • 04 Maart 2009 - 09:43

    Nienke:

    Wat leuk om die foto's weer te zien en de verhalen te lezen. Zit ik hier in de UB en dan ziet het er daar zo onwerkelijk uit! Kan me voorstellen dat het afscheid best moeilijk was, maar nu weer op naar nieuwe avonturen. Eerst ff een beetje bijkomen (letterlijk en figuurlijk ;)).

    X nien

    Enne, als jullie terugkomen kan ik ook in zo'n paal hangen met hulp van de yogalessen van Mieke, hihi! Of in ieder geval dan op mijn hoofd staan!

  • 04 Maart 2009 - 10:10

    Janneke:

    Wauw, wat geweldig wat jullie doen zeg! En al die schattige kindjes! Ik zal Tim vertellen over een carriere move, het klinkt beter dan de Willemkwartier kiddo's!

    Geniet nog even na van de drukke tijd, op naar de volgende uitdaging!

    PS: Chapati met rijst en groenten verminderen ook bij mij de eetlust... Jammer dat er soms niets anders is. Ik raad aan om lays chips in te slaan voor de volgende halte!

  • 04 Maart 2009 - 10:20

    Sander D'n Erste:

    Vet heeeeeeel erg vet mensen! Mooi wat jullie daar doen en een rijst/curry fobie kan ik me voorstellen, ik heb nu een jaar geen rijst meer aangeraakt. Kijk alweer uit naar het volgende verhaal!

  • 04 Maart 2009 - 11:43

    Gerrie Ex Buuf:

    leuk weer wat van jullie
    te zien, we missen jullie
    nog elke dag, caspertje en doerak ook.
    geniet van alles !!!!
    liefs de exbuufjes

  • 04 Maart 2009 - 12:46

    Sab:

    Waaaaah, wat gaaf wat jullie daar allemaal doen!Voelt goed he.. dat je ze iets hebt kunnen leren...haha de vissenkop!Moest kei hard lachen toen ik het las, ik zie al die meisjes al staan met die schattige vissenhoofdjes!Ben blij, dat het goed met jullie gaat! Dikke kus uit Druten...

  • 04 Maart 2009 - 13:14

    Bert:

    Ga ook een tijdje met Gien rijst eten. Lijkt me voor haar een prima dieet.

  • 04 Maart 2009 - 13:24

    Mama:

    wat leuk om alles zo te lezen, komt eigenlijk nog beter over dan met de telefoon. misschien ook door de foto,s erbij.
    lekker dat je nu even ongestoord kunt bijeten. ook doen hoor gijs. ik wil over een paar dagen nog wel even een foto van jullie zien als bewijs.
    heel veel plezier deze vakantiedagen en we missen jullie wel heel erg hoor.
    kus

  • 04 Maart 2009 - 13:53

    Marjo:

    wat fijn om wat van jullie te horen!! ben net thuis van je moeder, lekker samen met de honden wezen wandelen en daarna ff een kopje koffie.
    het ziet er inderdaad wel armoedig uit, maar wat een rijkdom aan vriendelijkheid. hier gaat alles zijn gangetje. sanne woont weer even thuis, totdat ze de sleutel heeft van het huis dat ze met arco in utrecht hebben gekocht. ze is 1 maart op de intensive care van het umc begonnen en gaat daar ook de ic-opleiding doen. met joost lijkt alles ook goed te gaan. hij wil in ieder geval tot na de olympische spelen van 2012 in london blijven. dus nog voldoende tijd voor jullie om hem opte zoeken als jullie weer terug zijn. voorlopig natuurlijk nog geen sprake van. zorg goed voor elkaar en blijf op gewicht dikke kussen van jan en marjo

  • 04 Maart 2009 - 16:36

    Mirjam:

    Ik mis vissenhoofden foto's! ;)
    Super leuk om weer over jullie avonturen te lezen.

    xmir

  • 04 Maart 2009 - 17:09

    Anke:

    Heej Lotte en Gijs,

    Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en erg fijn om te horen dat jullie weer wat aangekomen zijn! (tja...ik blijf een diëtist natuurlijk ;))

    xx Anke

  • 04 Maart 2009 - 18:31

    Anneke:

    Oh ja maar nu ben ik wel echt jaloers. Lesgeven aan zulke leuke bijzondere kinderen echt heel gaaf dat jullie dit gedeelte ook aanpakken. Reizen is leuk, maar ervaren is nog veel mooier. Succes met jullie volgende project

    Kus een jaloerse An

  • 04 Maart 2009 - 20:35

    Peter:

    hey gijs en lotte,

    hartstikke mooi wat jullie meemaken daar, heel veel succes daarginds en kijk uit naar jullie volgende mail,

    groeten peter

  • 05 Maart 2009 - 17:34

    Janet:

    Hoi Lotte en Gijs
    Regelmatig hoor ik van je moeder Lotte, hoe het met jullie gaat.
    Maar de berichtjes,en foto's blijven superleuk
    Ik zou zo wel een tijdje met jullie mee willen gaan.
    Blijf er van genieten, want zoiets doe je (volgens mij) maar eens in je leven.
    Ik hoorde dat jullie steeds temp, boven de 35 gr,hebben kun je niet iets deze kant op sturen.
    Wij hebben onderhand wel zin in de zon.
    Heel veel groetjes Arie en Janet

  • 06 Maart 2009 - 09:21

    L.cappetti-bongers:

    Beste Gijs en Lotte.Wat een geweldige mail van jullie.Zo kun je een beetje het voortselllen hoe het daar allemaal gaat. Wel hoop ik voor jullie dat je niet teveel afvalt, wannt dan krijg je te weinig weerstand. Veel liefs van Lidy.

  • 06 Maart 2009 - 09:45

    Mark:

    Hee Gijs & Lotte!

    Goed bezig daar! Er kunnen na deze reis een hoop 'ooit nog doen dingen' worden afgevinkt ;-) Heel veel plezier weer de komende tijd! Ik wacht hier ondertussen rustig op het volgende verhaal! (waarvoor mijn complimenten!)

    Ennuh Gijs, hoe is de koffie daar ;-)

  • 12 Maart 2009 - 11:26

    Irene:

    Leuk om alle verhalen te lezen en met die foto's krijg je een aardige impressie. Ga ook maar eens aan de rijst en groente,maar dan wel in India!! Nog veel plezier en mooie ervaringen. Irene

  • 13 Maart 2009 - 21:12

    Trees En Henk:

    Hoe is het met jullie.
    Wij hebbe een fout gemaakt zodoende zijn wij er nu achter gekomen hoe het moest Hier is alles goed hopende met jullie ook.Vele groeten van ons en geniet daar.

  • 25 Maart 2009 - 18:27

    Marie-Louise Nabben:

    Hallo Gijs en Lotte,

    Leuk om al jullie verhalen te lezen!! Geweldig wat een land en wat fijn dat jullie dit met z'n tweeén kunnen/mogen beleven.
    Op dit moment lees ik zo'n beetje alles over India omdat mijn dochter Tineke ook voor enkele maanden in India vrijwilligerswerk doet en aansluitend nog wil reizen door dit super mooie land wat al je zintuigen weet te prikkelen (en volgens mij over-verzadigen)
    Groetjes Marie-Louise (collega van Ans de Waal)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Puri

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 December 2009

HET IS ZOVER...

23 Oktober 2009

EEN DAG BIJ GUESTHOUSE THE TARA'S

11 September 2009

DALAI LAMA

09 Juli 2009

NAAR NEPAL MET EEN MISSIE

03 Mei 2009

TRIBALS
Lotte en Gijs

Actief sinds 01 Jan. 2009
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 42272

Voorgaande reizen:

10 Januari 2009 - 28 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: